5 gode grunde til at holde din hud fugtig

Det er formentlig ikke første gang, du er stødt på det engelske begreb ’hydration’. Måske tænker du, at hydration kun handler om at holde tørsten fra døren og drikke 2-3 liter vand dagligt? Og ja, det er vigtigt at hydrere din krop indefra med masser af vand. Men faktisk kræver det mere end det at holde din hud sund og fugtig. 

Derudover bør du behandle din hud udefra med fugt, så du kan holde den smuk og sund. Vi gør dig klogere på, hvorfor du bør holde din hud fugtig, med fem gode grunde.

1. Fugtig hud hjælper på rynkerne

Alderstegn er noget, vi ikke kan komme uden om. Før eller senere i vores liv får alle rynker og andre tegn på alderdom. Men der er tiltag, du kan gøre, for at begrænse rynkernes fremmarch. Faktisk hjælper fugtig hud mod rynkerne i sådan en grad, at der er tydelig forskel på forekomsten af rynker hos folk med tør og dehydreret hud, og folk, der plejer deres hud med fugtgivende cremer. Og hvem ønsker ikke at holde sin hud ung i længere tid?

2. Vind, vejr og det der imellem

Der er mange faktorer, der spiller ind og har indflydelse på vores hud. I Danmark har vi meget skiftende vejr, hvilket kan give problemer for vores hud. Derudover kan elementer som aircondition, luftforurening, stress eller for meget alkohol have en effekt på vores hud og dermed udtørre den.

Endvidere spiller vores naturlige fugtbalance en rolle i forhold til vores hud. Du kan somme tider opleve, hvordan nogle områder på dit ansigt eller din krop er mere tørre end andre – ligesom det kan være tilfældet med fedtet hud. Og disse områder kræver derfor ekstra opmærksomhed, når plejerutinerne skal eksekveres.

3. Genopret fugtbalancen efter badet

Et langt, dampende varmt bad er den herligste luksus. Man føler sig som ny fra top til tå efter en tur under bruseren. Men du kender sikkert også den stikkende tørre fornemmelse bagefter, når kroppen er tør, og hvor huden klør lidt?

Og der er en grund til, for sæbe og vandet fratager dig en masse fugt. Derfor er det en god idé at fugte sin hud godt bagefter badet, hvor kroppen er ekstra modtagelig overfor fugt. Brug en lækker bodylotion eller måske en olie, og smør kroppen ind, mens den stadig føles lidt fugtig efter badet. Mange glemmer også at der er hud under ens hår og derfor er det lige så vigtigt at gå efter hårprodukter i god kvalitet, uden parabener og andre farlige stoffer.

4. Minimer forandringer i huden med fugtpleje

Mange mennesker oplever, hvordan huden kan ændre sig med rødme, knopper eller lignende. Ofte til stor frustration eller som en kilde til usikkerhed. Hvis du sørger for at fugte din hud godt, kan dette hjælpe med at reducere plamager eller andre synlige tegn på huden. 

5. Få smukkere hud med fugtighedscremer

En af de helt store gevinster ved fugtgivende cremer er naturligvis, at de holder hunden smuk og sund. For er din hud ikke balance – og er enten for fedtet eller tør – kan der opstå problemer som følge heraf, som eksempelvis akne.

Derfor er det vigtigt, at du investerer i det rigtige produkt til din hud. For det er ikke altid løsningen at smøre dig ind i en endnu federe creme, hvis din hud er tør. For en meget rig creme, der er langsom om at blive absorberet i huden, kan i sådanne tilfælde gøre mere skade end gavn. F.eks. hvis du sveder på en varm dag, vil den rige, fede creme kunne skabe urenheder i huden.

Hvad kan du gøre for at holde huden sund?

Det er ikke kun et spørgsmål om at være påpasselig med sin hudplejerutine. Det handler også om, hvordan du er genetisk disponeret i forhold til hudtype. Ud over at passe på sin hud med gode fugtplejerutiner kan du hjælpe den godt på vej indefra og ud.

Du bør så vidt muligt undgå for meget alkohol, da det hiver vand og fedtstoffer ud indefra. Derudover bør du spise en del gode fedtstoffer fra f.eks. nødder, olie, avocado, fed fisk mv. Du kan også supplere din kost med et par kapsler med fiskeolie. 

Derudover elsker huden antioxidanter, der findes i vitaminer og mineraler, som du får gennem en varieret kost med masser af farver. Så spis regnbuen, og nyd broccoli, blåbær, æbler, gulerødder og meget meget mere. Din hud vil takke dig.

Kategoriseret i: Sundhed

Om forfatteren:

Hanne Clausen interesserer sig for alt til boligen. Hun elsker at indrette, designe og lave dybdegående research om alle mulige forskellige ting der kan forbedre hjemmet.

Kommentér artiklen